Informujemy, że na stronie internetowej stosowane są pliki cookies (tzw.ciasteczka). Ustawieniami plików cookies można zarządzać za pomocą ustawień przeglądarki internetowej. Kliknij "zgadzam się" aby ta informacja więcej się nie pojawiała.

Lernen lernen

Część II

 

Nauka słownictwa

 

W tej części doradzimy w jaki sposób najefektywniej uczyć się nowego słownictwa.

Zastanówcie się, czy obecnie stosowana przez Was metoda jest naprawdę skuteczna. Czy pozwala Wam ona na zapamiętanie większości słówek? Czy bez problemu jesteście potem w stanie przywołać je sobie w pamięci i w odpowiedniej sytuacji użyć? A czy pamiętacie je po upływie np. tygodnia? Czy jesteście w stanie rozpoznać przyswojone wcześniej słownictwo w tekstach i słuchankach? Jeśli nie, aby Wasze wysiłki przyniosły optymalny skutek, powinniście sięgnąć po inne metody nauki.

  • Kartoteka

Pierwszym krokiem jest wprowadzenie nawyku notowania w trakcie zajęć nowego słownictwa na małych karteczkach. Podczas nauki języka niemieckiego pamiętajcie przy zapisie rzeczowników o ich rodzajnikach, lub notujcie je odpowiednim kolorem (j/w). Znaczenie wyrazu objaśnijcie krótkim zdaniem lub kontekstem o znanym Wam znaczeniu. Pamiętajcie o tym żeby objaśnienie nowego słownictwa było jednoznaczne! Jeżeli to Wam pomoże, możecie także stosować rysunki lub symbole.

Użycie małych karteczek pozwala na porządkowanie słówek według różnych kategorii. W ten sposób będziecie w stanie ograniczyć sobie ilość słówek do nauczenia, i będziecie mogli podzielić je na małe zbiory. To bardzo ułatwia naukę:

- rodzaj słownictwa: czasowniki, rzeczowniki, przymiotniki, przyimki czy zaimki,

- podziały w poszczególnych częściach mowy. Rzeczowniki według rodzajników, czasowniki regularne/nieregularne, rozdzielnie/nierozdzielnie złożone itd.,

- wyrazy proste lub złożone, czasowniki z/ lub bez przedrostków,

- słówka, które nam się podobają i takie, których nie lubimy,

-synonimy/antonimy,

- tematycznie np. jedzenie: produkty zdrowe/niezdrowe; te które lubię/których nie lubię; owoce- warzywa- mięso- ryby; potrawy/ napoje itd.

Po uporządkowaniu słownictwa przeczytajcie całość (cicho lub półgłosem) i nauczcie się danej partii.

Wykonana w taki sposób kartoteka może Wam wszędzie towarzyszyć. Dzięki niej można się uczyć np. podczas przerw w szkole, w środkach komunikacji miejskiej, w poczekalni np. u dentysty itp.

Kartki z nauczonymi już słówkami można odłożyć w inne miejsce. Nie zapominajcie jednak o ich regularnym powtarzaniu. Nowych słówek uczymy się aż do skutku.

  • Układanie zdań lub historyjek

Ucząc się nowego słownictwa bardzo przydatne jest łączenie go ze słownictwem, które już znamy, np. poprzez układanie zdań. Mózg łatwiej przyswaja takie konstrukcje. Na bazie nowego słownictwa warto jest również tworzyć całe historyjki, nie musza być one logiczne, natomiast wesołe, dziwne lub absurdalne. Takie ćwiczenie także doskonale ułatwia zapamiętywanie.

Utworzone teksty można też śpiewać w takt znanych melodii.

  • Rysunki i symbole pomagają w nauce słownictwa

Poznawanie nowego słownictwa możecie także urozmaicić poprzez wykonywanie rysunków oraz historyjek obrazkowych. Pamiętajcie jednak żeby każdy z wykonanych rysunków podpisać. Kartkę z wykonanym przez siebie obrazkiem dobrze jest powiesić w pomieszczeniu, w którym często przebywacie. Patrząc na nią będziecie kojarzyć grafikę ze znaczeniem danego słowa i łatwiej je zapamiętacie.

Dla wielu osób pomocne jest również wielokrotne zapisanie danego słowa – poprawne pisanie słownictwa jest dobrą metodą uczenia się.

  • Rymowanki

Za pomocą rymowanek możecie łączyć poznane już słowa ze słowami nowymi, np. Kopf- Topf , Wald – alt, schreiben – bleiben. Wykonane przez nas rymowanki potem rytmicznie odczytujemy lub nucimy.

  • Oklejanie przedmiotów

Przyswajając słownictwo dotyczące przedmiotów codziennego użytku, możemy je oznaczyć karteczkami z nazwą. Większy efekt przynosi jednak narysowanie poszczególnych przedmiotów oraz ich podpisanie.

  • H3: Tworzenie tematycznych grup słownych

Pomocne jest także tworzenie tematycznych grup językowych; w tym celu wybieramy słowo nadrzędne, a następnie dopasowujemy do niego pasujące tematycznie pojęcia, np. ulica: jezdnia, chodnik, ścieżka rowerowa, samochód, latarnia, dom, sklep, hotel itd., tworząc np. asocjogramy  lub mindmapy

  • Memory

Na jednej kartce piszemy słowo, a na drugiej rysujemy przedstawiający je symbol. Można też na jednej kartce napisać nowe słowo, na drugiej inne, pasujące. I gra memory gotowa, korzystaj z niej (może z kolegą/koleżanką z kursu językowego ).A może sami ułożycie nową grę do nauki słówek?

  • Powtarzanie słownictwa

Przyswajając nowe słownictwo nie uczcie się więcej niż 10-15 wyrazów naraz. Po takiej porcji nauki dobrze jest sobie zrobić przynajmniej 5 minutową przerwę i zająć się czymś zupełnie innym, np. tabliczką mnożenia (5 x 7= ?, 3 x 12 = ?).

Po chwili przerwy i zajęciu się czymś innym sprawdźcie, ile słów udało Wam się zapamiętać (generalne sprawdzenie). Tych słów, które Wam umknęły należy nauczyć sie ponownie. Potem zabierzcie się za kolejną porcję materiału, powtarzając nowe słówka po przerwie.

Nowo poznane słownictwo dobrze jest także sobie powtórzyć przed pójściem spać. Po przebudzeniu się jest to pierwsza rzecz, która Wam się przypomina.

Pytając, uczymy się. Zwracajcie się do nas proszę z pytaniami, wątpliwościami czy pomysłami – cieszy nasz każdy kontakt z Waszej strony! warszawa@oei.org.pl